Moduł 4
Przewidywany czas: 60 min.
Bardzo wiele osób staje przed dylematem: czy zacząć pracować w Zotero czy w Mendeley’u? Na pierwszy rzut oka są to dwa programy, które pozwalają zarządzać bibliografią i cytowaniami oraz – teoretycznie – kolekcjami dokumentów, PDF-ów. Oprócz tego są to programy darmowe i dostępne na wszystkie platformy.
Zotero sprawdzi się jako elementarny menedżer bibliografii i cytowań (pozwala na katalogowanie danych bibliograficznych, dobre zarządzanie stylami cytowań oraz wstawianie odnośników bibliograficznych). Mendeley natomiast jest doskonały w katalogowaniu dokumentów, zasysaniu danych bibliograficznych, tworzeniu grup zainteresowań na swoim portalu.
Dla jasności: w Zotero można podpinać PDF-y do rekordów; w Mendeley’u można obsługiwać bibliografię i cytowania.
Oba programy mają sporo wspólnych zalet – są wieloplatformowe, obsługują Citation Style Language, mają podobnie działające wtyczki do Worda i Writera.
Zotero wydaje się być nieco lepszym wyborem dla mniej zaawansowanych użytkowników – jest prosty w obsłudze, nie wymaga właściwie żadnej początkowej konfiguracji i ma niemal wszystkie niezbędne funkcje tego typu narzędzi. Program ma też jednak wady – słabiej radzi sobie z obsługą PDF-ów czy wyszukiwaniem informacji .
Mendeley jest bardziej zaawansowanym programem, który oprócz ładnego „opakowania” i podstawowych opcji, oferuje przede wszystkim możliwość pracy grupowej i dzielenia się swoimi źródłami z innymi użytkownikami programu. Dla kogoś, kto ceni sobie pracę w „chmurze” to idealne rozwiązanie – pełna synchronizacja z kontem online oraz możliwość wyszukiwania źródeł w ogromnej bazie tytułów bywa niezwykle przydatna. Program słabiej radzi sobie natomiast z importem i eksportem danych.
Zotero | Mendeley | EndNote X6 | |
Koszt
| Za darmo | Za darmo | Płatna |
Dostęp
| Firefox - wtyczka or Zotero Standalone . | Aplikacja komputerowa; aplikacia sieciowa | Aplikacja komputerowa synchronizacja poprzez (EndNote Web) |
Cross-platform
| Tak: Windows, OS X, and Linux | Tak: Windows, OS X, and Linux | Tak: Windows and OS X |
Organizacja dokumentów PDF oraz dokumentów w innych formatach
| Tak | Tak | Tak |
Selektywna synchronizacja dokumentów
| Tak | Tak | Nie |
Adnotacje / zakreślanie PDF-ów
| Nie | Tak | Tak |
Tagowanie
| Tak (kolorowe tagi) | Tak | Tak (Słowa kluczowe) |
Wyszukiwanie pełnotekstowe w PDF-ie
| Tak | Tak | Tak |
Grupy prywatne
| Tak | Tak | Tak |
Grupy publiczne
| Tak | Tak | Nie |
Sieć społecznościowa
| Tak | Tak | Nie |
Aplikacja mobilna
| Tak: iOS oraz Android | Tak: iOS oraz Android (beta) | Tak: iOS |