SLIDER

NEWSLETTER

Moduł 4


Przewidywany czas: 60 min.




Bardzo wiele osób staje przed dylematem: czy zacząć pracować w Zotero czy w Mendeley’u? Na pierwszy rzut oka są to dwa programy, które pozwalają zarządzać bibliografią i cytowaniami oraz – teoretycznie – kolekcjami dokumentów, PDF-ów. Oprócz tego są to programy darmowe i dostępne na wszystkie platformy.

Zotero sprawdzi się jako elementarny menedżer bibliografii i cytowań (pozwala na katalogowanie danych bibliograficznych, dobre zarządzanie stylami cytowań oraz wstawianie odnośników bibliograficznych). Mendeley natomiast jest doskonały w katalogowaniu dokumentów, zasysaniu danych bibliograficznych, tworzeniu grup zainteresowań na swoim portalu.

Dla jasności: w Zotero można podpinać PDF-y do rekordów; w Mendeley’u można obsługiwać bibliografię i cytowania.

Oba programy mają sporo wspólnych zalet – są wieloplatformowe, obsługują Citation Style Language, mają podobnie działające wtyczki do Worda i Writera.

Zotero wydaje się być nieco lepszym wyborem dla mniej zaawansowanych użytkowników – jest prosty w obsłudze, nie wymaga właściwie żadnej początkowej konfiguracji i ma niemal wszystkie niezbędne funkcje tego typu narzędzi. Program ma też jednak wady – słabiej radzi sobie z obsługą PDF-ów czy wyszukiwaniem informacji .


Mendeley jest bardziej zaawansowanym programem, który oprócz ładnego „opakowania” i podstawowych opcji, oferuje przede wszystkim możliwość pracy grupowej i dzielenia się swoimi źródłami z innymi użytkownikami programu. Dla kogoś, kto ceni sobie pracę w „chmurze” to idealne rozwiązanie – pełna synchronizacja z kontem online oraz możliwość wyszukiwania źródeł w ogromnej bazie tytułów bywa niezwykle przydatna. Program słabiej radzi sobie natomiast z importem i eksportem danych.


ZoteroMendeleyEndNote X6
Koszt
Za darmoZa darmoPłatna
Dostęp
Firefox - wtyczka or Zotero Standalone .Aplikacja komputerowa; aplikacia sieciowa Aplikacja komputerowa synchronizacja poprzez (EndNote Web)
Cross-platform
Tak: Windows, OS X, and LinuxTak: Windows, OS X, and LinuxTak: Windows and OS X
Organizacja dokumentów PDF oraz dokumentów w innych formatach
TakTakTak
Selektywna synchronizacja dokumentów
TakTakNie
Adnotacje / zakreślanie PDF-ów
NieTakTak
Tagowanie
Tak (kolorowe tagi)TakTak (Słowa kluczowe)
Wyszukiwanie pełnotekstowe w PDF-ie
TakTakTak
Grupy prywatne
TakTakTak
Grupy publiczne
TakTakNie
Sieć społecznościowa
TakTakNie
Aplikacja mobilna
Tak: iOS oraz AndroidTak: iOS oraz Android (beta)Tak: iOS




© Szkolenie biblioteczne AMUZ Bydgoszcz • Made with ♥︎ in Bielawy, Bydgoszcz, Poland. Z miłości do bibliotek by Hanna G.